1. Cel
gry
Ósemka jest grą deklarowaną, rozgrywaną przy użyciu bili
białej (rozgrywającej) i 15 bil rozgrywanych, ponumerowanych od 1 do
15. Jeden z zawodników rozgrywa grupę bil z numerami od 1 do
7 (bile pełne), drugi grupę bil z numerami od 9 do 15 (bile z paskiem).
Zawodnik, który zgodnie z niniejszymi przepisami wbije do
łuz wszystkie bile swojej grupy, a następnie w oddzielnym deklarowanym
uderzeniu prawidłowo umieści w łuzie bilę z numerem 8, wygrywa partię.
2. Deklarowanie
Jeśli z sytuacji na stole w sposób oczywisty wynika kolejne
zagranie, deklaracja słowna nie musi być składana. Przeciwnik ma prawo
prosić o zdeklarowanie bili i łuzy, jeśli ma jakiekolwiek wątpliwości.
Uderzenia z wykorzystaniem odbicia od band i uderzenia kombinowane nie
są uznawane za oczywiste. Rozgrywający musi wówczas
zadeklarować zarówno bilę, jak i łuzę. Przy deklarowaniu
uderzenia nie zgłasza się takich szczegółów, jak
odbicie czy odbicia od band, liczba karamboli itp. Bile,
które wpadną do łuz w uderzeniu z faulem, pozostają w nich,
niezależnie od tego, czy należą do grupy rozgrywającego, czy też jego
przeciwnika. Uderzenie otwierające nie jest uderzeniem deklarowanym.
Zawodnik wykonujący uderzenie otwierające może kontynuować grę tylko
wtedy, gdy wbije do łuzy przynajmniej jedną bilę kolorową.
3. Ustawienie początkowe bil
Bile ustawiane są w trójkąt i przy pomocy
trójkąta do ustawiania bil w górnej części stołu,
bila z numerem 8 znajduje się w środku trójkąta. Bilę
wierzchołkową umieszcza się na punkcie głównym stołu.
Podstawa trójkąta jest równoległa do bandy
górnej. W jednym wierzchołku podstawy trójkąta
ustawiana jest bila pełna, a w drugim bila z paskiem.
4. Zawodnik otwierający
Zawodnik wygrywający rozgrywkę o rozbicie decyduje o tym, kto wykona
uderzenie otwierające. W meczach indywidualnych zawodnicy otwierają
kolejne partie na zmianę.
5. Faule przy skokach i uderzeniach typu "masse"
Podczas obowiązywania zasady "faul tylko na białej", gdy mecz nie jest
prowadzony przez sędziego, zawodnik musi być świadomy, że popełnia
faul, gdy przy uderzeniu mającym spowodować skok bili rozgrywającej,
jej ruch po łuku lub przy uderzeniu masse poruszy się inna bila
kolorowa, niezależnie od tego, czy poruszona została ręką, kijem czy
podpórką.
6. Prawidłowe uderzenie otwierające
By wykonać prawidłowe uderzenie otwierające, zawodnik otwierający musi,
uderzając bilę białą sprzed linii bazy, albo (1) wbić do łuzy bilę
kolorową albo (2) doprowadzić do bandy przynajmniej cztery bile
kolorowe. Jeśli tego nie wykona, jest faul i zawodnik wchodzący może
albo (1) zaakceptować pozycję bil na stole i kontynuować grę albo (2)
zażądać ponownego ustawienia bil i rozbić trójkąt lub
nakazać ponowne wykonanie rozbicia swojemu przeciwnikowi.
7. Biała opuszcza pole gry przy prawidłowym
uderzeniu otwierającym
Jeśli przy prawidłowym uderzeniu otwierającym biała opuszcza pole gry,
(1) wszystkie bile kolorowe wbite do łuz pozostają w nich (wyjątek bila
z numerem 8, patrz punkt 9), (2) jest to faul i (3) stół
jest otwarty.
Uwaga: Zawodnik wchodzący
poprawia położenie białej na bazę, nie może wówczas grać
bezpośrednio żadnej bili kolorowej znajdującej się przed linią bazy,
chyba że biała najpierw przekroczy linię bazy, a następnie
powróci na bazę, trafiając znajdującą się tam bilę.
8. Bila kolorowa wyskakuje poza stół
przy uderzeniu otwierającym
Jeśli zawodnik otwierający wybije bilę kolorową poza stół
podczas uderzenia otwierającego, jest to faul i przeciwnik może (1)
zaakceptować pozycję bil na stole i kontynuować grę lub (2) poprawić
położenie białej na bazę i kontynuować grę.
9. Bila z numerem 8 wpada do łuzy przy uderzeniu
otwierającym
Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila z numerem 8 wpada do łuzy,
zawodnik otwierający może zażądać ponownego ustawienia
trójkąta lub ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole
i samemu kontynuować grę. Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila z
numerem 8 wpada do łuzy i jednocześnie biała opuszcza pole gry,
zawodnik wchodzący może zażądać ponownego ustawienia
trójkąta lub ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole
i grać po poprawieniu pozycji bili białej na bazę.
10. Stół otwarty
Stół jest "otwarty", jeśli wybór grupy bil (pełne
i z paskiem) nie został jeszcze dokonany. Dopóki
stół jest otwarty, dozwolone jest wbijanie bili pełnej przez
bilę z paskiem i odwrotnie.
Uwaga: Stół jest
zawsze otwarty bezpośrednio po uderzeniu otwierającym. Gdy
stół jest otwarty, dozwolone jest uderzanie bili pełnej,
bili z paskiem lub bili z numerem 8 w celu wbicia zdeklarowanej bili
pełnej lub bili z paskiem. Zawsze, gdy stół jest otwarty i
pierwszy kontakt bili białej następuje z bilą z numerem 8, żadna bila
pełna ani bila z paskiem nie może być zaliczona na konto zawodnika
rozgrywającego. W takim przypadku rozgrywający kończy swoje podejście;
wszystkie bile wbite pozostają w łuzach; zawodnik wchodzący do gry
deklaruje dowolną bilę, mając wciąż otwarty stół. Przy
otwartym stole wszystkie nieprawidłowo wbite bile pozostają w łuzach.
11. Wybór grupy bil
Wybór grupy bil nigdy nie zostaje określony przy uderzeniu
otwierającym, niezależnie od tego, czy wbite są bile tylko jednej, czy
obu grup. Stół jest zawsze otwarty bezpośrednio po uderzeniu
otwierającym. Wybór grupy bil zostaje określony tylko wtedy,
gdy zawodnik prawidłowo wbije zadeklarowaną bilę w osobnym uderzeniu po
uderzeniu otwierającym.
12. Uderzenie prawidłowe
Przy wszystkich uderzeniach (z wyjątkiem uderzenia otwierającego i gdy
stół jest otwarty) rozgrywający musi najpierw trafić bilę
swojej grupy i (1) wbić bilę kolorową albo (2) białą lub dowolną bilę
kolorową doprowadzić do bandy.
Uwaga: Dozwolone jest uderzanie
bili białej o bandę przed kontaktem z bilą rozgrywaną, zawsze jednak po
zetknięciu białej z rozgrywaną albo bila kolorowa musi wpaść do łuzy
albo bila biała lub kolorowa musi dojść do bandy. Gdy któryś
z tych warunków nie zostanie spełniony, jest to faul.
13. Gra bezpieczna
Ze względów taktycznych rozgrywający może wybrać wbicie
kolejnej bili lub zakończyć podejście przez zadeklarowanie gry
bezpiecznej (gry na odstawną). Gra na odstawną traktowana jest jako
uderzenie prawidłowe. Jeśli zawodnik chce zagrać uderzenie bezpieczne z
jednoczesnym wbiciem bili, musi przed uderzeniem zadeklarować swojemu
przeciwnikowi grę bezpieczną. Jeśli tego nie zrobi i wbije własną bilę,
musi kontynuować grę. Wszystkie bile, wbite podczas zagrania
bezpiecznego, pozostają w łuzach.
14. Punktacja
Zawodnik jest zobowiązany do kontynuowania podejścia tak długo,
dopóki wbija prawidłowo zadeklarowane bile swojej grupy w
prawidłowych uderzeniach. Po prawidłowym wbiciu wszystkich bil swojej
grupy zawodnik może wbijać bilę z numerem 8.
15. Kary za faule
Po faulu przeciwnik może grać z pozycji "biała w ręce". Oznacza to
możliwość poprawienia pozycji bili białej na całym stole (bez
konieczności gry z bazy, z wyjątkiem faulu w uderzeniu otwierającym).
Przepis ten zapobiega graniu celowych fauli, mogących przynieść straty
przeciwnikowi. Grając z pozycji "biała w ręce" zawodnik może
pozycjonować białą bilę za pomocą ręki lub dowolnej części kija
bilardowego (z kapką włącznie), w razie potrzeby więcej niż raz. Jeśli
biała jest już ustawiona w pozycji do gry, każde jej dotknięcie,
które nie jest prawidłowym uderzeniem, traktowane jest jako
faul.
16. Uderzenia kombinowane
Uderzenia kombinowane są dozwolone; jednakże bila z numerem 8 nie może
być grana w uderzeniu kombinowanym jako pierwsza, z wyjątkiem przypadku
gdy stół jest otwarty.
17. Nieprawidłowo wbite bile
Bila jest traktowana jako wbita nieprawidłowo wtedy, gdy albo (1) bila
zostanie wbita w uderzeniu, w którym popełniono faul albo
(2) deklarowana bila nie zostanie wbita do deklarowanej łuzy albo (3)
przed uderzeniem zadeklarowano grę na odstawną. Nieprawidłowo wbite
bile pozostają w łuzach.
18. Bile kolorowe wybite poza stół
Jeśli bila kolorowa zostanie wybita poza stół, oznacza to
faul i zakończenie podejścia danego zawodnika. Wybicie poza
stół bili z numerem 8 oznacza przegranie partii. Wszystkie
wybite ze stołu bile ustawiane są ponownie na linii
powrotów, w kolejności numerów.
19. Rozgrywanie bili z numerem 8
Kiedy rozgrywana jest bila z numerem 8, popełnienie faulu lub wbicie
białej nie oznacza przegrania partii, jeśli bila z numerem 8 nie
wpadnie do łuzy lub nie zostanie wybita poza stół. Zawodnik
wchodzący gra z pozycji biała w ręce.
20. Przegranie partii
Zawodnik przegrywa partię, jeśli zajdzie jeden z niżej wymienionych
przypadków:
(A) Popełni faul w uderzeniu, w
którym wbił bilę z numerem 8 (wyjątek: patrz wbicie bili z
numerem 8 przy uderzeniu otwierającym).
(B) Bilę z numerem 8 wbije w jednym
uderzeniu z ostatnią bilą swojej grupy.
(C) Bilę z numerem 8 wybije w dowolnym
momencie poza stół.
(D) Bilę z numerem 8 wbije do innej łuzy
niż deklarowana.
(E) Wbije bilę z numerem 8, zanim ta
stanie się bilą rozgrywaną.
Uwaga: Wszelkie zastrzeżenia
muszą być zgłoszone przed następnym uderzeniem, inaczej uznane zostaną
za niebyłe.
21. Sytuacja patowa
Jeśli po trzech kolejno po sobie następujących uderzeniach obu
zawodników (razem po sześciu uderzeniach), żaden z
zawodników nie podejmuje próby wygrania partii,
(ocenia sędzia), ponieważ inne zagranie może prowadzić do przegrania
partii, bile ustawia się ponownie w trójkąt i powtarza
partię, przy czym rozbicia dokonuje zawodnik, który
rozpoczynał przerwaną partię.
Uwaga: Trzy kolejne faule nie
oznaczają przegrania partii.
|